1. Heldere keuze
Kies voor het sublieme – voor kunst met een hoofdletter dus – of voor lokale eenvoud. Vaak zijn pretentie en kwaliteit echter niet met elkaar in balans. Nog erger zijn de ongewenste cadeautjes op de middeneilanden.
2. Context
De rotonde is in zijn vorm weliswaar een autonome verkeersmachine, maar hij ligt op een plek, is ingebed in een omgeving. Juist door in het ontwerp een relatie met de bredere context te leggen kan het fremdkörper, dat elke rotonde is, iets van zijn ongenaakbaarheid verliezen.
3. Goede maatvoering
Bij rotondekunst is de sokkel het gegeven waaraan het kunstwerk zich dient aan te passen. Veel ontwerpen houden geen rekening met de afmetingen die de rotonde in kwestie heeft en zijn te iel.
4. Oog voor het ronde karakter
Het lijkt niet te missen dat een rotonde rond is, toch zijn er veel ontwerpen die alleen bij een frontaal aanzicht een goed beeld opleveren en bij een rondgang door de mand vallen.
5. Goed opdrachtgeverschap
Het ontwerp kan niet beter zijn dan de opdracht. Als de opdrachtgever eigenlijk niks wil, moet hij dat ook zeggen. Want ‘niks’ op een rotonde kan een zegen zijn.
6. Budget
Een ontwerp kan niet verder springen dan de financiële polsstok lang is. Te vaak wordt een gebaar gemaakt dat in armoedigheid blijft hangen.
7. Begrijpelijkheid
En rotonde is bij uitstek een publieke plek, een alledaags ankerpunt, en dus moeten ontwerpen begrijpelijk zijn. Dat hoeft niet per se in intellectuele zin te zijn, het kan ook op emotioneel of esthetisch niveau. Een pleidooi voor platheid is dit niet, wel een eis dat een werk door zijn gelaagdheid ook toevallige, ongeïnteresseerde passanten raakt.